「うせものさがし」と「あなふさぎ」/Searching for False &(Anafusagi)plugging holes



ファントム・リム(幻肢)という現象があります。それは、腕や足をなんらかの理由で失った人が、失った部位をまだ存在するように感じたり、さらにかゆみや痛みを感じたりする現象だそうで、私たちの脳が引き起こす錯覚だと言われています。当事者以外には感じられない、ブラックボックスである脳の覚えている失くした肢の感覚…この言葉は私を思考の迷路に連れ込むのです。

  自分の体がなくなることは、誰にとっても根源的な恐怖でしょう。幼い頃、私は一度心臓と呼吸が止まり、蘇生措置を受けました。意識のない間は俗に言う走馬灯現象を体験しました。初めは怖くて焦っているような心持でしたが、次第に視界が真っ白になって自分と他のものの境界がなくなっていきました。それは広大な白い空間で、そこに輪郭をなくして溶けていくことは今まで比べられるものがないほど心地よかったのを覚えています。輪郭も意識も溶けてなくなる直前に、私は強い痛みによって意識を取り戻しました。この体験は私一人だけのもので他の誰とも共有できないことです。幸いにして大きな後遺症などはなく今現在もほぼ満足に生活できていますが、このことが私の死生観に大きな影響を与えていることに違いはありません。それはもちろん私の多くの作品に対しても、です。 

  そして、2011~2013年にかけて私は自分がどんどんあなだらけになってしまうような、喪失感を味わいました。私の持っていたものやを支えていたものをひとつひとつ否定する何人かの人とのつながりを、板ばさみに合って断ち切ることが出来ずにいたのです。それは2014年に逃げ出すまで、私を蝕み続けました。その人たちの言葉や行動は、陰湿で愛情のない見下しきった寒々しいもので、私にあなをうがつ様々な拷問道具のようでした。 

  逃げてから落ち着いて自分を見てみると、私は本当に肉体的にも精神的にもぼろぼろであなだらけのみじめな有様でした。それでも酷い喪失感と悲しみを味わいながらも、そのあなをひとつひとつ時間をかけてふさぐことを始めました。私の埋められないあなは、誰かが埋めてくれることも知りました。

 そこで、今回あけられてしまったあな以外にも「子供の頃から抱えてきた大きな深いあな」、「気づかない振りをし続けたあな」、「まだじわじわと広がるあな」、様々なあなを私は見てみぬ振りをしていたこと、気づかなかったことに気づかされました。そして生まれたのが「あなふさぎ」の連作です。

  また、私がよく描くモチーフとして「歯」と「蝶々・蛾」の組み合わせられた想像の生き物がいます。子供の頃から歯が丈夫でなかったため虫歯で通院することも多かったのですが、親知らずを4本全て抜いたときにただならぬ爽快感を、そして初めて差し歯になったときに酷い喪失感に教われました。私の歯は、もう戻ることはありません。かみ合わせや食べ物、生活が歯の変化によって変わっていきます。古典的に変化を表す蝶(蛾)と私にとって喪失感と爽快感を表す「歯」を組み合わせて、私は描くようになりました。蝶のように飛び立っていってしまった歯の一部は、今もボトルに入れて飾り棚にしまわれています。

  どんな健康な人でも一定の年齢となれば脳細胞は日に数億と死んでいき、それでなくとも3ヶ月で私たちの細胞は死に、生まれてを繰り返してすっかり入れ替わっているのだそうです。私たちは絶えず何かを、大なり小なり、目に見えるものも見えないものをも失くして、様々なあなを抱えていくのです。今あって当然のものも、明日には・・・もしかすれば次の瞬間には失くしているかもしれません。失くしたものを、失くしたことも忘れて探し続け、時には探し当てたつもりになって、あなだらけの体を別の何かでふさぎながら喪失感と爽快感を得ながら・・・。そうして私たちは生きていくのです。 

 ※文中、ファントム・リムや臨死体験等に触れていますがあくまで現象・体験・モチーフとして扱っており差別的・批判的な意味は一切含みません。


There is a phenomenon called phantom limbs. It seems that people who have lost an arm or leg for some reason feel that the lost part still exists and feel itching and pain, and it seems that it is an illusion caused by our brain. The sensation of the lost limb remembered by the brain, which is a black box, that cannot be felt by anyone other than the person concerned. This word takes me down a maze of thoughts.

 "The loss of one's body is a fundamental fear for everyone." When I was young, my heart and breathing stopped once and I was resuscitated. While unconscious, I had what is commonly called a near-death experience. At first, I felt scared and impatient, but gradually my vision became pure white and the boundary between myself and others disappeared. It was a vast white space, and I remember feeling so comfortable that nothing could be compared to melting into it without contours. Just before my outline and consciousness melted away, I regained consciousness from a strong pain. This experience is unique to me and cannot be shared with anyone else. Fortunately, I haven't had any major aftereffects, and I'm still living a fairly satisfied life, but there is no doubt that this has had a major impact on my view of life and death. This is true of many of my works as well. 

 Then, from 2011 to 2013, I felt a sense of loss, as if I was becoming more and more holed up. I was caught in a dilemma and couldn't break the connection with several people who denied one by one what I had and what held me back. It devoured me until I ran away in 2014. Their words and actions were insidious, unloving, condescending, and cold, like various instruments of torture that pestered me.

 When I calmed down and looked at myself after running away, I was really worn out and miserable, both physically and mentally. Even so, while experiencing a terrible sense of loss and sadness, I began to take time to close each hole. I also learned that someone could fill the hole that I couldn't fill. "A big, deep hole that I've had since I was a child," "A hole that I pretended not to notice," and "A widening hole." It made me realize that I was oblivious to all the holes. And what was born was a series of "Anafusagi".

 Also, as a motif I often draw, there are imaginary creatures that combine "teeth" and "butterflies/moths". Since I was a child, my teeth were not strong, so I often went to the hospital for cavities. When I had all four wisdom teeth removed, I felt an exhilarating feeling, and when I got my first dentures, I felt a terrible sense of loss. My teeth will never grow back. Your bite, food, and lifestyle will change as your teeth change. I began to paint by combining butterflies (moths), which classically represent change, and “teeth,” which represent a sense of loss and exhilaration to me. The part of the tooth that flew away like a butterfly is still in a bottle and kept in a display case. 

 "Hundreds of millions of brain cells die every day after reaching a certain age in any healthy person." It seems that our cells are completely replaced in 3 months. We constantly lose something, big or small, both visible and invisible, and carry various holes. What we take for granted today may be lost tomorrow...or perhaps the next moment. Forgetting what you've lost, you keep looking for it, and sometimes you think you've found it. That's how we live. 

 *In the text, Phantom Limb and near-death experiences are mentioned, but they are treated as phenomena, experiences, and motifs, and do not include any discriminatory or critical meaning.