癒死/(Iyashi)Healing death


「いやし」という言葉が巷ではもてはやされています。 この言葉をつけるだけで商品が良く売れる、という話すらあるほどです。 何もいやされることが、悪いと言っているのではありません。 こうも氾濫すると「いやし」は希釈され、手軽に手に入り、安易なものとなってしまったように思えるのです。 そして精神的・肉体的な「いやし」を究極まで求めた先に行き着くものは「死」とはっきりと知っている人はあまりいません。

 「いやし」とは対照的に目の敵とされているのがストレスです。 物理的・認知的な色々な刺激によって与えられた歪みをストレスといいます。 しかしこのストレスが全くなくなると人間は異常をきたしてしまい生きられないのだそうです。 他人からの小言、暴力はもちろん苦い味もくさい匂いも、ざらついたさわり心地も言ってしまえば刺激です。 ストレスを一切感じさせないようにするには、五感を限りなく閉じてしまえばいい…そこにあるのは全く何の刺激もない停滞した世界です。 もちろんストレスを全くなくしてしまうことは、実験などで人為的に環境を作らない限り日常生活では起こりえません。 それでも「いやし」を求め、もっともっととさらに求めずにはいられない薬のように「いやし」に依存するのは、それだけ生きにくいと感じている人がいる、と言えるのではないでしょうか。

 佐々木利多さんの作品「ホイミー」は小さなアクセサリーと立体作品群です。 私が佐々木さんと知り合ったのは大学生になってからで、その時は同じ洋画専攻に彼女はいました。 佐々木さんは、作品毎に全く別の作家のような作風を取ります。 それは佐々木さんが、平面や立体、洋画家やイラストレーターといったケチなジャンルや肩書きに囚われず、自分の興味のあるテーマを表現するのに一番最適な方法でもって表現することが出来る人だからです。 それはこの「ホイミー」にも言えることであり、「たくさんのいやし」を造語であるタイトル含め、佐々木さんの取り得る最上の形で表現したものだと私は思っています。 

 パンチ型で均一に型抜きされた色とりどりの天使たちに、「いやし」(癒死)へと導かれる気分はどんなものでしょうか。 一緒に展示をした際佐々木さんの作品を前に、私はそんなことを想像していました。



The word "healing" is popular in the streets. There is even a saying that just by adding this word, the product will sell well. I am not saying that being healed is bad. It seems that the "healing" has become diluted, easily available, and cheap when it floods. Few people clearly know that the ultimate goal of mental and physical healing is death. 

 In contrast to "healing", it is stress that is seen as an enemy. Stress is the distortion caused by various physical and cognitive stimuli. However, when this stress is completely eliminated, humans become abnormal and cannot live. Nagging and violence from others, as well as bitter tastes and smells, and rough touches are stimulating. In order not to feel any stress, all you have to do is close your five senses as much as possible... There is a stagnant world where there is no stimulus at all. Of course, completely eliminating stress is not possible in our daily lives unless we artificially create an environment through experiments. Even so, it can be said that there are people who find it difficult to live by relying on "healing" like a drug that demands more and more and more and more. 

 Rita Sasaki's work "Hoimi" is a group of small accessories and three-dimensional works. I met Ms. Sasaki when I became a university student. She treats each of her works like a completely different artist. This is because She is a person who can express the themes that interest him in the most suitable way, without being bound by stingy genres and titles such as 2D, 3D, Western-style painter, and illustrator. The same can be said for "Hoimi", and I believe that Ms. Sasaki, including the title, which is a coined word, expresses "many healings" in the best possible way. 

 What does it feel like to be led to “healing” (death healing) by the colorful angels that have been evenly punched out by a punching machine? That's what I imagined in front of her work when we exhibited together.