「1/7(ななぶんのいち)」/One-seventh

「キリストの7つの大罪」という描き古された古典的なテーマがあります。それは識字率の低かった民衆に、図像や寓意を用いて分かりやすく現世での振舞いを戒める意味合いと、布教の目的から描かれたものだそうです。年代や作家によって数や種類に変動はありますが、主に「強欲」「怠惰」「色欲」「傲慢」「暴食」「憤怒」「嫉妬」の7つを指してそう呼ばれています。

  ヒエロニムス・ボッスの描いた「七つの大罪」という作品に出会ったのは、私が高校生の頃でした。私は酷い人間不信で、自分も含めて人間という人間に辟易していました。「言葉の裏にある皮肉」「体裁や世間体」「偽善」「あからさまな侮蔑」「異質なものへの嘲笑」・・・ずっとそういう人間の嫌なところばかりが見えて、また見えるようなことばかりに出くわしていたように思います。

  しかも私もその吐き気のするようなおぞましい人間の一人で、そういう感情を身の内に飼っていることを否定することはできないのです。同属嫌悪する自分もさらに嫌悪し、そんな感情を抱く自分に劣等感を抱いて日々苛まれるばかりでした。自分も他人も全てが許せない。そんな時にこのボッスの絵と出会った私は、自分の想いが代弁されているような一種のカタルシスを覚えたのです。

  その後東京へ進学して環境が大きく変わりました。ずっと私を縛っていたしがらみから物理的に距離をおくことが出来たことは、何よりも幸いなことでした。少し落ち着いて自分と対話できるようになってから、ようやく私は周囲の人と関わることに楽しみや温かさを感じることが出来たのです。それでもこの厭世感やコンプレックスや人間不信がない交ぜになった感情は、今でも私の中で鎌首をもたげる機会を虎視眈々と狙っているのです。

  私にとって絵を描くことは、想いや感情の一部を切り離す行為です。私の中に渦巻いている無数のそれらは、時には穏やかに時には痛みを伴って切り離され、ペンによって紡がれ作品という形となって昇華されていきます。絵を描くことで私は前を向いて生きていけるのです。

  生きた時間の半分以上を苛まれ醸造され続けたこの感情と、すっぱり決別することは難しいでしょう。なぜなら、それらは既に私を構成する一部となってしまって私の感情の根幹にしみこんでいるからです。「1/7ななぶんのいち」を制作する間は、過去の記憶が思い返されたり悪夢にうなされたり頻繁に頭痛薬や胃薬のお世話になりました。それでもこの作品を描き続けたのは「私自身と周囲の人をもっと好きになりたい、そういう自分でありたい」と、強く望んだからであり、またそう思わせてくれる人達と大学~大学院生活で出会えたからです。

  作品に「産みの苦しみ」や「我が子」というように例えることもありますが、私的な想いの強いこの作品においては私の分身であり、もうひとりの私です。6枚全ての作品のサイズは、縦168cmは私の身長、横110センチは私が手を広げた長さの変形パネルを使っています。そして「1/7ななぶんのいち」と言いながら6枚組みの作品なのは、7枚目の作品は私自身なのです。

 ※文中キリスト教について触れましたがテーマとして引用したという事であり、私自身はキリスト教を信仰している訳ではありません。

「自望自縛/Jibou-Jibaku」

私は色々なものに縛られて、その制約の中で生きています。例えば社会的な地位、仕事、血縁…その縛めが多ければ多いほど、息苦しく身動きが取れなくなることを分かっていながら、私はその縛めを繋がりだと感じてもいます。私は「全く嫌になる」と口では言いながらもその実、この縛めを嫌がるどころか自ら進んで縛られているのでかもしれない。

「机上空虚/Kijou-Kuukyo」

机上の空論、という言葉があります。頭の中だけで考えられた実際には役に立たない理論のことです。失敗を怖れて臆病にも、本やインターネットから得た誰かの知識や経験ばかり自分の机の上に並べて、いつも現実に脅えてばかりいるのです。机の上の知識で武装することで私はさも経験と知識が豊富であるかのように振舞うのです。私の机の上には「空論」すらなく、ただ「空虚」が広がっているだけであったとしても…。

「迎飲罵食/Geiin-Basyoku」

食事を摂ることは楽しく、生きるうえで必要不可欠で本能的な行為です。食べ物となり供された他の命が口の中へ消えていく様は美しく哀しく、そしていやらしくて恥ずかしいものです。食欲のままに行動することと、現代の美しさであるプロポーションを保つことは相容れることはありません。だからこそ「美餌麗貢」と表裏一体に手をつないでいるのです。

「美餌麗貢/Biji-Reiku」

人は外見によって、その性格や人生までも大きな影響を与えられます。美形がもてはやされるのは遺伝子の乗り物として都合がいいから、という説もあるそうです。「美」を考えるとき私の中に最後に残るのは、自分のもっていないものへの羨望です。それは時に私を責め苛みますが、生きているという感覚を強く感じさせる瞬間でもあります。「美」に固執するということは、私も遺伝子に突き動かされている生き物という証明にもなるのですから。

「流言剕語/Ryugen-Higo」

言葉というものはとても強い力を持っています。しかし普段私は無意識に言葉を使います。その力を皆が意識してしまったら、世界は病的なまでに静かになるでしょう。嫌味、皮肉、噂、甘言、煽動、戦争…時に自分の発した何気ない言葉が思いも寄らない誰かを傷つけたり、時には慰めたりしているのです。言葉というものは人間の生み出した道具の中でもとても便利で、とても不便な、矛盾したものだと常々感じるのです。

※常用漢字でなく変換出来ない「ひ」という字(非常口の「非」に部首のりっとう「刂」)という漢字は、中国で処刑方法として足きりの刑を指す漢字です。中国の思想家孫ピンは、その才能を他人に妬まれ、陥れられた結果この刑を受けたと言われています。

「永劫母胎/Eigo-Botai」

母体再帰願望、というものが無意識の領域に刷り込まれているのだそうです。それは一番安全だった場所=胎児戻って母に守られていたいという願望なのです。しかし、私たちはその安全だった場所から追い出され、生まれてきました。そしていつか親になる入れ子構造。二度と戻れない安息の場所を求め、いつまでもさまよっている姿は私にとって恐怖の対象でした。



There is a classic theme that has been worn out, "The Seven Deadly Sins of Christ." It is said that it was painted with the intention of admonishing the people who had a low literacy rate in an easy-to-understand way by using icons and allegories to admonish their behavior in this world, as well as for the purpose of propagating. Although the number and types vary depending on the era and writer, it is mainly used to refer to the seven types of "greed," "laziness," "lust," "arrogance," "gluttony," "wrath," and "jealousy."

 I was in high school when I came across the work "The Seven Deadly Sins" by Hieronymus Bosch. I had a terrible distrust of people and was fed up with people, including myself. "Sarcasm behind words," "appearance and publicity," "hypocrisy," "blatant contempt," "ridicule at foreign things"... all the time I can see only such unpleasant aspects of human beings, and I can see them again. 

 Moreover, I am one of those disgusting and disgusting people, and I cannot deny that I have such feelings inside me. I hated myself even more, and I was tormented every day by feeling inferior to myself who had such feelings. I can't forgive myself and others. At that time, when I came across this painting by Boss, I felt a kind of catharsis, as if my thoughts were being spoken for him.

 After that, when I moved to Tokyo, the environment changed dramatically. More than anything else, I was fortunate enough to be able to physically distance myself from the ties that had bound me for so long. It was only after I calmed down a little and was able to have a dialogue with myself that I was finally able to feel the joy and warmth of interacting with the people around me. Even so, this misanthropy, complex, and mistrustful feelings are still in my heart, and I'm looking for an opportunity to revive them. 

 For me, drawing is an act of separating a part of my thoughts and emotions. The myriad of things that swirl within me are separated, sometimes gently and sometimes painfully, and sublimated into the shape of a work that is spun with a pen. By painting, I can look forward and live. 

 It will be difficult to break away from this feeling that has been tormented and brewed for more than half of my life. Because they have already become part of who I am and have permeated my emotional roots. While I was working on "1/7 Nanabun no Ichi", I was often overwhelmed by memories of the past, having nightmares, and often taking headache medicine and stomach medicine. Despite this, I continued to draw this work because I strongly wished, "I want to love myself and the people around me more. I want to be like that." 

  The work is sometimes likened to "my child", but in this work with strong personal feelings, it is my alter ego and another me. The size of all 6 pieces is the height of 168 cm, and the width of 110 cm is the length of my extended hand. And while saying "1/7 Nanabun no Ichi", it is a set of 6 pieces, and the 7th piece is myself. 

 *Although I mentioned Christianity in the text, I was just quoting it as a theme, and I am not a Christian.


「Jibou-jibaku/Wish-Bind」

I am bound by various things and live within those constraints. For example, social status, work, blood ties... I know that the more ties there are, the more suffocating and immobilizing I am, but I also feel that those ties are connections. Even though I say "I don't like it at all", in fact, it may be because I am willing to be bound rather than hate it.

「Kijou-Kuukyo/Desktop-Emptiness」

There is a word, desk-top theory. It's a theory that's just in your head and doesn't really work. Fearing failure and cowardly, I am always frightened by the reality, arranging on my desk only other people's knowledge and experiences obtained from books and the Internet. By arming myself with what I know on my desk, I act like I have a lot of experience and knowledge. Even if there is no "empty theory" on my desk, and only "emptiness" is spreading... 

「Geiin-Basyoku/Welcome-Curse」

Eating is a fun, essential and instinctive act of life. It's beautiful, sad, disgusting, and embarrassing to see other lives disappearing into the mouth. Acting on appetite and maintaining the proportions of modern beauty are incompatible. That's why I'm working hand in hand with "Biji-Reuku".

「Biji-Reuku/Beautyful-Finance」

A person's appearance has a great influence on their personality and even their life. There is also a theory that the beauty is popular because it is convenient as a genetic vehicle. When I think of "beauty," the last thing that remains in me is envy of what I don't have. It's a moment that tortures me at times, but it's also a moment that makes me feel strongly alive. Sticking to "beauty" also proves that I am a creature driven by genes.

「Ryugen-Higo/Rumor-Punishment」

Words have a very strong power. But usually I use words unconsciously. If everyone became aware of its power, the world would be morbidly silent. Sarcasm, rumors, sweet talk, agitation, war... Sometimes the casual words you say hurt someone you don't even think of, and sometimes they comfort you. I always feel that words are very convenient, very inconvenient, and contradictory among the tools created by humans.

「Eigo-Botai/Eternal-Fetus」

It seems that the maternal recurrence desire is imprinted in the unconscious realm. It is the desire to return to the safest place = the fetus and be protected by the mother. But we were kicked out of that safe place. And a nested structure that will someday become a parent. The sight of them wandering endlessly, searching for a place of rest they could never return to, was an object of terror to me.